>>> RODO 

 

 

1) Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych

 

RODO, czyli zmiana przepisów dotyczących ochrony danych osobowych

  • Co to jest "RODO"?
    RODO jest powszechnie używanym skrótem. Chodzi o Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.

  • Jaki jest cel RODO?
    Jednym z głównych celów regulacji jest ujednolicenie zasad przetwarzania danych osobowych we wszystkich Państwach UE, a także dostosowanie przepisów do zmieniających się technologii przetwarzania danych osobowych.

  • Czy w związku z RODO trzeba się skontaktować z Oddziałem Nowohuckim SEP ?
    Nie ma konieczności dodatkowego kontaktu z Oddziałem. W razie wątpliwości jesteśmy do Państwa dyspozycji. W szczególności we wszystkich sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych można kontaktować się z Oddziałem poprzez email: 
    sepnh@wp.pl lub pisemnie na adres Oddziału Nowohuckiego SEP - os.Centrum C bl. 10, 31-931 Kraków, Polska.

 

2) Rola Oddziału Nowohuckiego SEP przy przetwarzaniu danych osobowych – jak przetwarzamy dane osobowe ?

 

Oddział w świetle przepisów jest administratorem danych osobowych. To oznacza, że Oddział odpowiada za ich przetwarzanie w sposób bezpieczny, w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

Oddział może przetwarzać w ten sposób dane różnych kategorii osób - takich jak członkowie Stowarzyszenia, egzaminowani, pracownicy, klienci, etc.

 

Oddział niekiedy może występować w roli podmiotu przetwarzającego dane osobowe na zlecenie (np. Zarządu SEP w Warszawie) - wówczas podmiotem decydującym o przetwarzaniu i odpowiadającym za zgodność przetwarzania z prawem będzie inny administrator danych.

 

3) Jakie są podstawy prawne przetwarzania przez Oddział danych osobowych ?

 

To w jakim celu i na jakiej podstawie prawnej Oddział przetwarza dane osobowe zależy przede wszystkim od tego w jakim kontekście dane zostały zebrane oraz kogo te dane dotyczą.

 

W przypadku Członków SEP dane są przetwarzane w związku z działalnością statutową SEP.

 

W przypadku Egzaminowanych  dane są przetwarzane w związku z przeprowadzanymi egzaminami przez państwowe Komisje Kwalifikacyjne działające przy Oddziale i wystawianymi świadectwami przez Komisje Kwalifikacyjne zgodnie z wymaganiami Prawa Energetycznego oraz aktów związanych obowiązujących na terenie RP.   

 

W przypadku pracowników zatrudnionych przez Oddział dane są przetwarzane w związku i zgodnie z wymaganiami Kodeksu Pracy oraz aktów związanych, obowiązujących na terenie RP.

 

Cel i podstawa prawna przetwarzania jest związana z tym jakiej kategorii osób dane Oddział  zbiera, do czego dane są potrzebne, oraz tego jakie w związku z okolicznościami obowiązki prawne ciążą na Oddziale. Od tych kwestii zależy przede wszystkim to, po co Oddział potrzebuje przetwarzać określone dane osobowe.

 

Jeśli masz wątpliwości odnośnie przetwarzania Twoich danych osobowych możesz skontaktować się z Oddziałem.

 

4) Jakiego rodzaju dane osobowe Oddział przetwarza ?

 

Oddział przetwarza szeroki zakres danych osobowych dla celów wskazanych powyżej, w tym w szczególności:

  • dane identyfikacyjne w tym w szczególności znajdujące się w dokumentach tożsamości osób, które posiadają relację prawną z Oddziałem (np. imiona i nazwiska, numery PESEL, numery dokumentów tożsamości, datę urodzenia.

  • dane kontaktowe i teleadresowe (takie jak adres zamieszkania, adres korespondencyjny, numery telefonów, czy adres poczty elektronicznej);

  • dane z nagrań audio, lub audiowizualnych (np. nagrania z konferencji, wydarzeń organizowanych lub współorganizowanych przez Oddział);

  • dane dotyczące działalności zawodowej, gospodarczej, w tym dane dotyczące działalności klienta lub podmiotu, który on reprezentuje.

 

5) Czy Oddział przekazuje dane innym odbiorcom danych osobowych ?

 

Oddział może udostępniać dane innym odbiorcom danych. Mogą to być w szczególności podmioty:

  • Zarząd SEP w Warszawie;

  • upoważnione do ich otrzymania na podstawie przepisów prawa (np. policja, sądy, inne uprawnione instytucje RP);

  • którym dane mogą być przekazane na podstawie zgody lub upoważnienia osoby, której dane dotyczą;

  • którym dane muszą być przekazywane w celu wykonania określonej usługi lub czynności;

  • które są izbami rozliczeniowymi lub innymi podmiotami prowadzącymi rozliczenia lub rozrachunek;

  • które są podmiotami przetwarzającymi dane w imieniu i na rzecz Oddziału. Podmioty te nie mogą przetwarzać danych we własnych celach.

 

6) Z jakich źródeł Oddział pozyskuje dane ?

 

Oddział pozyskuje dane zarówno bezpośrednio od osób, których one dotyczą, w szczególności z wniosków o sprawdzenie kwalifikacji grupy 1, 2,3 dla dozoru i eksploatacji (zgodnie z przepisami Prawa Energetycznego i aktów związanych obowiązujących na terenie RP

 

Dane osobowe mogą pochodzić od przedstawiciela ustawowego, mocodawcy w przypadku udzielonego pełnomocnictwa, przedsiębiorców przekazujących dane, pracodawców,  w tym stron umów zawieranych z Oddziałem.

 

7) Jak długo Oddział przetwarza dane osobowe ?

 

Okres przetwarzania danych osobowych zależy od celów, dla których zostały one zebrane oraz przepisów prawa nakładających na Oddział określone obowiązki prawne w tym zakresie.

 

Oddział  przetwarza dane przez okres, który jest niezbędny dla realizacji celów przetwarzania.

 

8) Jakie przysługują prawa w związku z przetwarzaniem przez Oddział danych osobowych ?

 

Każda osoba, której dane dotyczą, może złożyć do Oddziału wniosek o:

  • Zarząd SEP w Warszawie;

  • Sprostowanie (aktualizację) danych osobowych;

  • Usnięcie danych osobowych przetwarzanych bezpodstawnie;

  • Ograniczenie przetwarzania danych osobowych (wstrzymanie operacji na danych osobowych lub nie usuwania danych);

  • Dostęp do danych osobowych (w zakresie uzyskania informacji o przetwarzanych danych osobowych jak również w zakresie otrzymania kopii danych);

  • Przeniesienia danych osobowych. O ile to możliwe dane na wniosek osoby mogą być przesłane bezpośrednio do innego administratora danych, jak również mogą być przesłane do osoby której dane dotyczą;

Z tych praw można korzystać składając np. wniosek w Oddziale lub wysyłając go na adres Oddziału Nowohuckiego SEP - os.Centrum C bl. 10, 31-931 Kraków, Polska lub na adres poczty elektronicznej  sepnh@wp.pl.

 

Aby mieć pewność, że dana osoba jest uprawniona do złożenia wniosku, Oddział może prosić o podanie dodatkowych informacji w celu uwierzytelnienia tej osoby.

Zakres każdego z praw oraz sytuacje, w których można z nich korzystać, wynikają z przepisów prawa. To z jakiego uprawnienia osoba, której dane Oddział przetwarza będzie mogła skorzystać, będzie zależeć w szczególności od podstawy prawnej oraz celu przetwarzania danych osobowych

 

Niezależnie od wyżej wymienionych praw osoba, której dotyczą dane może w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania jej danych osobowych.

 

Po złożeniu takiego wniosku Oddział  zobowiązany jest do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu.

 

Jeśli podstawą prawną przetwarzania danych osobowych są prawnie uzasadnione interesy Oddziału lub strony trzeciej, osoba, której dane dotyczą może wnieść sprzeciw wobec przetwarzania jej danych osobowych z uwagi na jej szczególną sytuację. Oddział rozpatrzy taki sprzeciw. Po rozpatrzeniu sprzeciwu Oddział nie będzie już mógł przetwarzać danych osobowych w zakresie objętym sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykaże, że istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które należy uznać za nadrzędne wobec interesów osoby, której dotyczą dane lub istnieją podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.

 

 

9) Prawo do złożenia skargi.

 

Każda osoba, której dane dotyczą ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli uważa, że przetwarzanie jej danych następuje z naruszeniem przepisów prawa.

 

W razie uwag lub wątpliwości zachęcamy do wcześniejszego kontaktu z Oddziałem.

 

 

10) Dane kontaktowe do Oddziału i Inspektora ochrony danych

 

Z Oddziałem i Inspektorem ochrony danych można się skontaktować poprzez adres e‑mail sepnh@wp.pl , telefonicznie  +48 12 6443903 (w godzinach pracy biura Oddziału) lub listownie  na adres: Oddział Nowohucki SEP - os.Centrum C bl. 10, 31-931 Kraków, Polska.

Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

 

 

All rights reserved Copyright © Stowarzyszenie Elektryków Polskich Oddział Nowohucki